Svenska Hickorymästerskapet – final

Det blev ett spännande slutspel under Hickorymästerskapets slutdag, även denna dag i underbart väder. Inför rond 2 ledde Magnus Person Atlevi herr-klassen på 76 slag och i dam-klassen ledde Christina Elmér på 79 slag. De tre ledarbollarna gick ut vid 12-tiden och följdes av många intresserade ute på banan.

Ledarboll 2
79 slag, Magnus Sunesson, Rya GK
79 slag, Björn Andersson, Hulta GK
79 slag, Johan Moberg, Norrköpings GK (titelförsvarare)

Johan Moberg, Magnus Sunesson, Björn Andersson

Emil Norelius, Magnus Persson Atlevi, Walter Bauge samt starterna Magnus Bertilsson och Kaj Palm

Ledarboll 1
76 slag, Magnus Persson Atlevi, Lunds Akademiska GK
77 slag, Emil Norelius, Wattholms GK
79 slag, Walter Bauge, Båstad GK

Christina Elmér, Frida Rydberg, Eva Adermark

Ledarboll 3
79 slag, Christina Elmér, Flommens GK
80 slag, Frida Rydberg, Upsala GK
83 slag, Eva Ademark, Västerås GK

Magnus Sunesson spelade rond 2 på 72 slag och Magnus Persson Atlevi gjorde en 77:a. Magnus Sunesson vann därmed med 2 slag på slutresultatet 151 slag.

I dambollen var det mycket jämt, Christina Elmér hade lite bekymmer på några hål bl a i 9:ans greenbunker. Eva Adermark kom ifatt efter att ha spelat rond 2 med 75 slag så båda damerna hade ett slutresultat på 158 slag. Därmed fick dam-klassen avgöras med särspel på 1:a hålet – vilket vanns av Flommens egna Christina Elmér.

SHM2015 Prisutdelning Dam-klassen. Eva Adermark (silver), Christina Elmér (guld) och Frida Rydberg (brons)

SHM2015 Prisutdelning Herr-klassen. Emil Norelius (brons och Bäste amatör), Magnus Sunesson (guld) och Magnus Persson Atlevi (silver)

Prisutdelning förrättades högtidligt på övningsgreen av Flommens Hickorymästerskaps-värd Tommy Eriksson och SGS ordförande Georg Kittel. Medaljer och vandringspriser delades ut till:

Scott Patrick’s prize: Christina Elmér, Flommens GK
Instiftarnas pris: Chris Homer, Morecambe GC, GB

SHM Dam – Ladies Trophy: 158 slag – Christina Elmér, Flommens GK
Best Amateur: 155 slag – Emil Norelius, Wattholma GK
SHM Herr – Gentlemens Trophy: 151 slag – Magnus Sunesson, Rya GK
Klubban: Magnus Sunesson och Christina Elmér

Hickorykannan Brutto: 80 slag – Johannes Karsberg, Båstad GK
Hickorykannan Netto: 71 slag – Johannes Karsberg, Båstad GK

Vandringspriset ”Klubban” delades ut till årets dam- och herrvinnare: Christina Elmér och Magnus Sunesson. Överräckning av detta pris gjordes av förra årets vinnare: Eva Adermark och Johan Moberg.

Efter prisutdelningen halades SGS flagga under högtidliga former ackompanjerad trumpet. Flaggan överlämnades till 2016 års värdar Borås GK, representerad av Tomas Johansson.