Benny Kristoffersson, hedersmedlem och en av Flommens Golfklubbs stora profiler, har gått ur tiden, 90 år gammal. Därmed har klubben också förlorat en av sina allra sista ”urflommare”.

Benny föddes i Falsterbo – den 20 juli 1933 – där han också växte upp. I likhet med så många andra ungdomar fångades han tidigt av golfen genom att gå caddie på Falsterbo. Han blev snabbt en av de bästa unga spelarna på Flommen och bjöds in till några av de första SGF-lägren på Bosön för landets mest lovande juniorer i slutet av 1940-talet. Av Leslie Hickman, pro på Lidingö GK och tidigare assisterande pro på Falsterbo GK, lockades han upp till Stockholm för att någon sommar pröva på tillvaron som assistent till Hickman. Benny trivdes och har med smittande glädje berättat hur han ibland fick ta hand om och köra Lidingömedlemmarnas stora amerikanare när de inte själva kunde ta sig hem efter alltför blöta tillställningar ”after golf”. En spännande storstadsupplevelse för den unge 18-/19-åringen från lilla Falsterbo.

1958 inledde han sin bana som deltidsarbetande golfinstruktör på Ystads GK, Bedinge GK och Österlens GK. Han var alltså tränare på tre klubbar samtidigt. Men bara på sommarhalvåret. På vintern försörjde han sig som elektriker. 1962 återvände Benny till Flommens Golfklubb och blev efter en provsäsong klubbens första pro, ett jobb han behöll i drygt tjugofem år innan en ryggskada satte stopp. Han drev dockshopen i ytterligare några år. Sitt halvtidsjobb som elektriker släppte han 1978.

Ingen har varit pro på Flommen längre än Benny Kristoffersson, vår meste pro. Han var verksam under de mest expansiva åren då vår bana utökades till 18 hål (1966) och antalet medlemmar växte så det knakade så att medlemskö måste införas.
Åtskilliga är de klubbmedlemmar som tagit sina första golflektioner på vår driving range av den vänlige, försynte och kunnige Benny. I många år var också ”Bennys Långgolf” ett roligt och uppskattat inslag i klubbens tävlingsprogram.

1992 utsågs Benny till hedersmedlem i Flommens Golfklubb för sina mångåriga
insatser i klubben.

En epok är till ända. Tack för allt, Benny. Vila i frid.

Georg Kittel
2023-09-17